ლანდშაფტი

The National Trust is as concerned with landscape as with architecture – seeing them both walking hand in hand.  In the UK, many priceless pieces of countryside and coast have been saved for posterity by generous donations because National Trust land is protected by law. It tends to remain protected because it is always open to the public. 

 

შევაჩეროთ ხადას ხეობაში გზატკეცილის მშენებლობა, ავაშენოთ ალტერნატიულ ადგილას

 


The Khada gorge, near Gudauri, in autumn. The new road will run right through the center of this picture.


BACKGROUND

The Khada Valley and Gorge is one of the most historically important valleys in Georgia. It is the original route of the Georgian Military Highway and is said at one point to have over 60 towers – most of which are now part collapsed. Additionally the valley has a rich religious significance – St Nino first declared Georgia as a Christian nation here. It is also one of Georgia’s most beautiful landscapes. This last point has to be emphasised – because unlike other mountain valleys with 12 month access, it remains completely authentic and not developed. Today it stands out as a pristine example of Georgia’s rich medieval inheritance – yet is only 1.25 hours drive from Tbilisi.
Because of this, over the last few years it has been attracting growing numbers of tourists, both Georgian and international, as hikers. This is partly due to its proximity to Tbilisi and partly the superb variety of one day walks in a wonderfully self-contained landscape. So much so that the valley and flanking mountainsides could easily become one of Georgia’s best, all year, eco-tourism venues.

 

LOCAL EMPLOYMENT AND SUSTAINABLE INDUSTRY

The Khada valley lies right next to, yet is separate from, Georgia’s main ski-resort, Gudauri. From May to December, snowless and significantly developed Gudauri, becomes redundant and virtually economically lifeless. Few of the many hotels remain open and the local industry has to lie dormant until the first good winter snows in December.
By developing Khada’s trekking and eco-tourism opportunities for the summer hikers, Gudauri would gain a whole new economic lease of life – as happens in equivalent Swiss and Austrian ski resorts. This is the golden opportunity awaiting both the Khada Valley and Gudauri.

 

HISTORIC RESTORATION AND GEORGIA’S FUTURE

Georgia’s future economic success depends on its tourism. Vital to this is the attractiveness of its unique mountain architecture and heritage. Khada stands as one of its most powerful examples. The restoration of the valley’s historic towers would play a significant role in the country’s future as a cultural destination. This would further encourage the new, self-sustaining, ecological tourism which is rapidly gaining popularity around the world. To promote it would make Georgia appear a forward-looking, modern destination.

 

ALL THE POINTS ABOVE WOULD BE RUINED

If the Khada Valley is turned into a mass-transit corridor with a large, busy road, tunnel and bridges – along with everything that will accompany it and its construction.

This is a screenshot from the Road Department’s own video of the proposed new road.

 

AND THERE IS A FULLY VIABLE ALTERNATIVE ROUTE 

ხადაზე გავლის ნაცვლად (კორიდორი III), არსებობს ორი ალტერნატიული გზა. ერთი ადის ზაქათკარის პლატოზე, შემდეგ კი ხადას ხეობას შორდება და გადადის გვირაბში, რომელიც უშუალოდ ქვემო გუდაურის ქვეშ იწყება (კორიდორი II). ამ გვირაბის გამოსასვლელი დაახლოებით 10 კმ-ში იქნება, იმავე ადგილას, რომელიც შემოთავაზებულ პროექტშია მინიშნებული, კობის სიახლოვეს. ეს მარშრუტი ითვალისწინებს ესოდენ საჭირო ახალ გზას გუდაურის სათხილამურო კურორტის მიმართულებით, მაგრამ უკუგდებულ იქნა ოდნავ უფრო მოკლე ხადას გვირაბის სასარგებლოდ. მეორე ალტერნატიული გზა (კორიდორი I) მიემართება არაგვის ხეობით, გვერდს უვლის დაცული ტერიტორიის კლდეებს, შემდეგ გადადის გეოლოგიური თვალსაზრისით უფრო უსაფრთხო გვირაბში (რადგან დაშორებულია სხვა ორი კოროდორის სიახლოვეს მდებარე ვულკანური კერისგან). ამ ხეობაში უკვე არსებული მნიშვნელოვანი ჰიდრო-ტექნიკური ნაგებობების მიუხედავად, ეს ალტერნატიული გზაც უარყოფილ იქნა ზვავსაშიში ფერდების გამო. თუმცა ამ საფრთხის არიდება შესაძლებელია საგანგებო დამცავი გადახურვით და მაშინ ეს  იქნებოდა ბევრად უფრო გამართლებული მარშრუტი ხადას ხეობაზე გამავალ გზასთან შედარებით.

Corridor II (in blue) is the route that most people believe to be the best. This drawing is only rough, but it was taken from the Road Department consultation document.

 

ამ მარშრუტის არჩევა გადაარჩენს საქართველოს ულამაზეს ხეობას და ამავდროულად უზრუნველყოფს
ტრანსპორტის მოძრაობის საგრძნობ გაუმჯობესებას ჩრდილოეთ და სამხრეთ კავკასიას შორის.